Masuri adoptate pentru a sustine mediul de afaceri, prorogare termene de plata scadente dupa 21.03.2020 pana la data de 25.10.2020

Potrivit unei de Ordonanțe de urgență adopatate privind unele măsuri fiscale, modificarea unor acte normative și prorogarea unor termene – publicat pe site-ul oficial al MFP în data de 16 iunie 2020, observam urmatoarele schimbări preconizate:

Prorogarea unor termene

În ceea ce privește prelungirea aplicării unor măsuri fiscale, subliniem că în contextul în care pandemia SARS-CoV-2 a generat dificultăți de natură financiară pentru majoritatea întreprinderilor, confruntându-se în această perioadă cu o lipsă severă de lichiditate, acestea au devenit mai puțin solvabile.

De altfel, reluarea activității de către mediul de afaceri presupune existența unor disponibilități bănești, ceea ce, în condițiile în care mediul economic se relansează etapizat, este necesar să fie menținute lichiditățile financiare. În acest sens este important ca statul să nu le afecteze iremediabil activitatea prin demararea măsurilor de executare silită, pierderea înlesnirilor la plată acordate, considerarea obligațiilor fiscale pe care aceștia le înregistrează ca fiind restante ori prin întârzierea la plată a sumelor pe care statul le datorează, respectiv TVA-ul solicitat la rambursare. Aceste măsuri sunt importante pentru contribuabili, fie că ne referim la persoane juridice sau fizice, fapt pentru care este necesar să se prelungească termenul de aplicare a măsurilor fiscale adoptate pe perioada stării de urgență.

Acest lucru este valabil, fără a fi limitativ, pentru IMM-uri care reprezintă un sector semnificativ pentru economia națională, ceea ce pe termen scurt și mediu poate afecta grav situația financiară a multor întreprinderi viabile pe piață, precum și situația angajaților acestora, cu posibile consecințe chiar și pe termen lung, periclitând menținerea activității acestora.

Pe cale de consecință se propune prelungirea aplicării următoarelor măsuri fiscale până la data de 25 octombrie 2020, inclusiv:

– nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități de întârziere, conform Codului de procedură fiscală, pentru obligațiile fiscale care au devenit scadente după data de 21 martie 2020, reglementată de art. VII din OUG nr. 29/2020;

– nu se calculează și nu se datorează dobânzi și penalități, conform Codului de procedură fiscală, pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eșalonare, reglementată de art.XII din OUG nr. 48/2020;

– măsurile referitoare la suspendarea executării silite, reducerea semnificativă a perioadei de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune de rambursare, suspendarea termenului de prescriere, suspendarea condițiilor de menținerea eșalonărilor la plată etc.

Măsuri privind bonificații la plata impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor

Se propune modificarea :

– prevederilor alin. (11) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.33/2020, aprobată prin Legea nr. 54/2020, pentru a clarifica aplicarea bonificației de către contribuabilii plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor;

– prevederile alin. (2) și alin. (3) ale art. 1 din același act normativ, pentru a se asigura aplicarea bonificației și de către plătitorii de impozit pe profit care au optat pentru anul fiscal modificat sau care sunt plătitori și de impozit specific unor activități, prin extinderea aplicării bonificațiilor pentru achitarea impozitului pe profit datorat/plății anticipate, pentru

trimestrele II și III, respectiv pentru perioada 26 iunie – 25 septembrie inclusiv, și perioada 26 septembrie – 25 decembrie inclusiv, din anul 2020. Menționarea acestor perioade de plată este necesară întrucât anul fiscal modificat nu corespunde trimestrelor calendaristice ale anului 2020.

Mãsuri privind impozitul specific

Având în vedere faptul cã impozitul specific unor activitãți este un impozit anual, iar declararea și plata acestuia se efectueazã semestrial, suma de platã reprezentând jumãtate din impozitul specific anual, se propune scutirea de la plata impozitului specific, în anul fiscal 2020, pentru o perioadã de 90 zile. Concomitent s-a prevãzut și mecanismul de recalculare a impozitului specific datorat, în sensul scãderii acestei perioade din totalul de 365 zile ale anului fiscal. Aceastã scutire de impozit va fi aplicabilã de cãtre toți contribuabilii care se aflã sub incidența Legii nr.170 /2016 privind impozitul specific unor activitãți, întrucât nu sunt reglementate condiții specifice de acordare. Impozitul astfel recalculat va fi împãrțit în douã plãți semestriale egale, prima platã urmând a fi efectuatã pânã la 25 iulie 2020.

Pentru contribuabilii care in anul 2020 aplicã prevederile art. IX din Ordonanța de urgențã a Guvernului nr.48/2020 privind unele mãsuri financiar-fiscale, deoarece impozitul specific se determinã la nivelul unui an calendaristic, mecanismul de calcul al acestuia impune cumularea numãrului de zile în care nu s-a desfãșurat activitate în perioada stãrii de urgențã cu  ele 90 de zile stabilite de prezentul act normativ, totalul acestora urmând sã se scadã din cele 365 zile ale anului fiscal.  recalcularea impozitului specific datorat va avea efecte pozitive asupra cash flow-ului începând cu primul semestru al anului 2020.

Măsuri în domeniul TVA

Având în vedere participarea României la dezvoltarea unei rezerve Europene de contramăsuri medicale, de echipamente medicale de terapie intensivă și de echipamente individuale de protecție, destinate combaterii amenințărilor transfrontaliere grave pentru sănătate, în contextul epidemiei de COVID-19 și faptul că taxa pe valoarea adăugată nu reprezintă un cost eligibil în cadrul acordului de grant încheiat în acest sens cu Comisia Europeană, se impune introducerea cu celeritate a unei scutiri temporare de TVA pentru livrările, importurile și achizițiile intracomunitare de măști de protecție individuale și ventilatoare medicale pentru terapie intensivă, necesare pentru constituirea rescEU – rezerva de capacități a Uniunii Europene. Măsura este limitată în timp – până la 1 octombrie 2020, respectiv pe durata participării României la acest proiect.

Măsuri în domeniul jocurilor de noroc

Propunerea vizează asigurarea unui cadrul legal care să respecte principiile echității și egalității de tratament în condiții similare, în măsură a susține și asigura resursele financiare existente la nivelul mediului de afaceri, cu influență directă asupra veniturilor bugetului de stat, având în vedere că suspendarea administrativă a activității operatorilor a avut ca

rezultat o diminuare semnificativă a lichidităților financiare ale acestora, cu consecințe directe nu doar în conformarea voluntară la plată, dar chiar și în asigurarea resurselor necesare funcționării acestora.

În acest context, apreciem că elementele mai sus prezentate constituie situații de urgență și extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, existând riscul închiderii activităților de jocuri de noroc tradiționale, măsurile propuse asigurând prevenirea acumulării de datorii la bugetul general consolidat, în special de către contribuabilii cu afaceri viabile care au fost afectate de criza SARS-CoV-2, și evitarea deschiderii procedurilor de insolvență care, din perspectiva recuperării creanțelor bugetare, sunt ineficiente.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s